Nummer leerplan: 2014/011
Leerplandoelstelling: De stof- en energieomzettingen bij de fotosynthesereacties schematisch weergeven en situeren in de chloroplast (B18)
Volgend aspecten van ICT-diamant komen aan bod op deze site:
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren: nieuwe leerinhoud wordt op deze site verwerft en verwerkt.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen: via de quizzlet oefening en kruiswoordraadsel kunnen de leerlingen zichzelf oefenen in de termen van fotosynthese
De leerlingen kunnen de site met 2 doorlopen, zodat ze elkaar kunnen helpen bij onduidelijkheden. De leerkracht loopt rond om uitleg te geven waar nodig. De oefeningen (quizzlet en kruiswoordraadsel) wordt individueel gemaakt zodat elke leerling een controle heeft of hij/zij de leerstof goed begrepen heeft. Op het einde van de les wordt de leerinhoud klassikaal overlopen en meer uitleg gegeven waar nodig (op vraag van de leerlingen).
Didactische principes:
- Aanschouwelijkheidsprincipe: via de foto's en film wordt de leerinhoud aanschouwelijk gemaakt.
- Geleidelijkheidsprincipe: de site bouwt de leerstof geleidelijk op (algemeen proces, lokalisatie proces en vervolgens meer gedetailleerd de licht- en donkerreactie van fotosynthese). Zo wordt ook bij de lichtreactie stap voor stap uitgelegd hoe de elektronen zich voortbewegen en wat ze daarbij produceren.
- Activiteitsprincipe: via de oefeningen (quizzlet en kruiswoordraadsel) geactiveerd om de leerstof te verwerken. De verwervingsfase van de leerinhoud is op zich ook actief aangezien het een groepswerk is waar ze de leerinhoud zelfstandig/per twee verwerven.
- Motivatieprincipe: het filmpje op de startpagina toont een toepassing van de kennis over fotosynthese in de praktijk. Op die manier zien de leerlingen het nut in van het begrijpen van fotosynthese en worden ze gemotiveerd om aan het groepswerk te starten.
- Integratieprincipe: op de startpagina wordt aangetoond hoe fotosynthese in de maatschappij gebruikt wordt (voedsel, hout, brandstof,...).
- Herhalingsprincipe: in de oefeningen wordt de leerinhoud herhaald. Daarnaast kunnen de leerlingen bepaalde delen opnieuw doornemen indien er onduidelijkheden zijn doordat alle informatie gedurende de volledige les beschikbaar blijft op de site.
- Differentiatieprincipe: via het groepswerk per twee kunnen de leerlingen meer op hun eigen tempo de leerstof verwerven.